Σάββατο 20/04/2024

Gaia BH1: Ανακαλύφθηκε νέα μαύρη τρύπα πιο κοντά στη Γη – Είναι 10 φορές μεγαλύτερη από τον Ήλιο

Η νέα πιο κοντά στη Γη μαύρη τρύπα που ανακαλύφθηκε είναι η Gaia BH1 (Γαία BH1) και είναι 10 φορές μεγαλύτερη από τον Ήλιο

Μαύρη τρύπα Gaia BH1 κοντά στη Γη
Μαύρη τρύπα (καλλιτεχνική απεικόνιση)

Μια μαύρη τρύπα με απλά λόγια είναι ένα μέρος στο διάστημα όπου υπάρχει τόσο μεγάλη βαρυτική έλξη που ούτε το φως μπορεί να διαφύγει.

Η μαύρη τρύπα Γαία BH1 είναι αδρανής, 10 φορές μεγαλύτερη από τον Ήλιο και βρίσκεται περίπου 1.600 έτη φωτός μακριά από την Γη, στον αστερισμό του Οφιούχου (Ophiuchus).

Η κοντινότερη στη Γη μαύρη τρύπα Γαία BH1 βρέθηκε από αστρονόμους χρησιμοποιώντας το τηλεσκόπιο Gemini North στο νησί της Χαβάης, μετά από την αξιοποίηση στοιχείων από το διαστημικό παρατηρητήριο Gaia του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA).

Η ομάδα των αστρονόμων πίσω από την ανακάλυψη αναφέρει ότι η Γαία BH1 είναι τρεις φορές πιο κοντά στη Γη από την προηγούμενα γνωστή κοντινότερη στη Γη μαύρη τρύπα που βρίσκεται στον αστερισμό του Μονόκερου (Monoceros).

Πως έγινε η ανακάλυψη της μαύρης τρύπας Gaia BH1

Μια μαύρη τρύπα μπορεί να είναι είτε ενεργή είτε αδρανής. Όταν είναι ενεργή, εκπέμπει φως υψηλής ενέργειας, ενώ όταν είναι σε αδράνεια δεν εκπέμπει καθόλου και είναι πολύ πιο δύσκολο να βρεθεί. Είναι σαν να ψάχνεις ένα μαύρο αντικείμενο σε έναν μαύρο ουρανό. Είναι ακόμα εκεί αλλά είναι δύσκολο να το δεις.

Ο κύριος τρόπος για να το εντοπιστεί είναι παρατηρώντας τη βαρυτική του αλληλεπίδραση με τη γειτονιά του. Ο μόνος λόγος που μπορούσε να βρεθεί αυτή η μαύρη τρύπα ήταν λόγω της ικανότητας της Γαίας να βλέπει τη θέση του αστεριού (που περιφέρεται γύρω από αυτή) με τόσο υψηλή ακρίβεια. Αυτή η θέση ταλαντεύεται όταν το αστέρι κινείται γύρω από τη μαύρη τρύπα.

Η μαύρη τρύπα Γαία BH1 περιφέρεται γύρω από ένα αστέρι παρόμοιο με τον Ήλιο μας και εντοπίστηκε παρακολουθώντας το αστέρι που περιστρέφεται γύρω από τη μαύρη τρύπα. Αναμένεται να είναι η πρώτη από τις πολλές μαύρες τρύπες που θα ανακαλυφθούν με την ίδια μέθοδο.

Δείτε στο παρακάτω βίντεο που δημιουργήθηκε από το Max Planck Institute for Astronomy (MPIA) να κάνει ζουμ στον Γαλαξία στη θέση της αστρικής μαύρης τρύπας Γαία BH1, που αυτή τη στιγμή είναι η πιο κοντινή μαύρη τρύπα στη Γη. Αφού φτάσουμε στην τοποθεσία, βλέπουμε την τροχιά ενός αστεριού που μοιάζει με Ήλιο γύρω από τη Γαία ΒΗ1.

7 λόγοι που το Temu είναι καλύτερο

Γιατί το Temu είναι καλύτερο από Aliexpress, Shein, Amazon και άλλες πλατφόρμες για online αγορές.